Foglalkozások

Bölcsődei csoportjainkban minden nap vannak fejlesztő “foglalkozások”, melyek 5 nagy nevelési területetet ölelnek fel:

mozgás

anyanyelvi, irodalmi nevelés

ének-zene tevékenység

alkotó tevékenység

környezeti nevelés

Fontos számunkra a kicsik mozgásfejlesztése, mely nélkülözhetetlen az egészséges idegrendszer fejlődéséhez. A nagymozgások fejlesztése kihat a későbbiek folyamán a beszédfejlődésre, a finom-mozgás fejlődésére, valamint hosszú távon az iskolai teljesítményre is. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a kisgyermekek játékos formában ismerkedjenek meg a különböző mozgásformákkal, miközben fejlesszük is őket.
Szakképzett kisgyermeknevelőink meseolvasáson és közös mondókázáson keresztül segítik a helyes beszéd elsajátítását. A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a kisgyermeknevelőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában. Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.
A napi szintű ének-zenei foglalkozások legfőbb célja az örömszerzés. A zene a második anyanyelvünk; lélekemelő tevékenység, az önkifejezés egyik formája.

A bölcsődei zenei nevelés célja a gyermek zenei érdeklődésének felkeltése. Az énekes játékok, mondókák „eléneklése”, ismételgetése, a kisgyermeknevelő spontán dúdolgatása, dalolása egy olyan miliőt hoz létre, melyben a gyermek jól érzi magát és maga is szívesen utánoz, önként kezd el énekelni. Mindezek támogatják a gyermek érzelmi- és beszédfejlődését, az éneklési készség kialakulását. Nyitottak lesznek a környezet zörejei és a zenei hangokra is. Miközben – a kodályi elvekhez híven – átadjuk a gyermeknek az értékes zenei anyag gyöngyszemeit, a gyermek zenei készségei észrevétlenül és szabadon fejlődnek az éneklés hallgatása vagy akár játék közben is. A gyerekeknek fiziológiás jó élményt nyújt a kisgyermeknevelő kellemes és kedves énekhangja, puha érintése, a közös játék élménye, a dalok lüktetése, ismétlődése. Megfigyelések alátámasztják, hogy ahol több az énekszó, ott derűsebbek, egészségesebbek, kiegyensúlyozottabbak a gyerekek. A zene, az ének a gyermekek és a kisgyermeknevelők lelki egészségét is védi.

A bölcsődében zajló fejlesztés, az óvodai nevelőmunkát készíti elő, hiszen nem az a fontos, hogy mennyi dalt tanult meg a gyermek eddig, hanem az, hogy szívesen hallgatja-e az énekeket, dúdol-e magában dalokat, mozgásával leköveti-e az adott mondóka lüktetését, illetve az egyik legfontosabb, hogy mennyire ejti tisztán már a szavakat. Ha mindent megtettünk a zenei képességek kialakításával és fejlesztésével kapcsolatban, akkor az óvodai első éves nevelőmunkát is elősegítettük. A legfontosabb szempont, hogy a zene minden gyermek számára elérhető legyen.

Az alkotó játékok célja a bölcsődés korosztály esetén a különböző matériákkal való találkozás, az alkalom biztosítása egy új tapasztalatszerzésre.  Soha nem a végeredményen van a hangsúly, hanem a felfedezésen, kísérletezésen, az új anyagokkal, technikákkal való ismerkedésen. Nagyon csodás érzés látni és átélni, a részese lenni azoknak a pillanatoknak pl.: gyurmázás, firkálás, nyomdázás, festés közben, amikor létrejön a „flow”, az a fajta boldog állapot, amelyben teljesen belefeledkezve tevékenykednek a gyermekek, magáért az alkotás öröméért, a folyamatot élvezve. A tevékenység, a folyamat foglalkoztatja őket, az érdekes a gyermekek számára. Mi kisgyermeknevelők biztosítjuk a gyermek szabadon való kísérletezéséhez szükséges teret, időt, hogy teljességgel átélhesse a hatni tudás örömét.
Nevelési programunk szerves része a környezetvédelem, a környezeti nevelés, mert fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek megismerjék az őket közvetlenül körülvevő világ értékeit, és azokat a tevékenységeket, mellyel ezeket az értékeket meg tudják őrizni. Képeskönyvnézegetés közben, meséken keresztül, beszélgetések keretén belül (jeles napok pl. Föld napja) és a friss levegőn eltöltött idő alatt játéktevékenységbe ágyazva próbáljuk eme szemléletet átadni a kisgyermekeknek.
Bölcsődénk családsegítő szerepe mellett nagy hangsúlyt fektetünk az óvoda-előkészítő  funkciójára is. Célkitűzéseink között szerepel az önállóságra nevelés, a gyermekek felkészítése az óvodai életre, megkönnyítve ezzel az új környezetbe való beilleszkedést, az óvoda szabályrendszerében való biztonságos eligazodást.